Δύο στα δέκα παιδιά τουλάχιστον του Δημοτικού και του Γυμνασίου αντιμετωπίζουν μαθησιακά κενά. Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.), στο μάθημα της Γλώσσας, το ποσοστό των μαθητών που αδυνατούν να ανταποκριθούν σε ερωτήσεις χαμηλού βαθμού δυσκολίας, ανέρχεται στο 20% και στα Μαθηματικά στο 25%.
Στην έρευνα συμμετείχαν 6.000 μαθητές της 3ης Γυμνασίου, από 300 σχολεία της χώρας. Στο 1ο επίπεδο δυσκολίας για το μάθημα της Γλώσσας, οι λανθασμένες απαντήσεις ανήλθαν στο 18,9 % και στο τρίτο επίπεδο δυσκολίας έφτασαν το 31%. Αντίστοιχα, στα Μαθηματικά Γυμνασίου οι λανθασμένες απαντήσεις στο 1ο επίπεδο δυσκολίας ανήλθαν στο 32% για να φθάσουν στο τρίτο επίπεδο δυσκολίας το 38.2%
Όπως διαπιστώθηκε οι μαθητές αδυνατούν να κατανοήσουν επαρκώς, τόσο τον προφορικό, όσο και το γραπτό λόγο, όπως και να διατυπώσουν με σαφήνεια τη σκέψη τους, ή να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα. Φαινόμενο που χαρακτηρίζεται από τους ειδικούς ως λειτουργικός αναλφαβητισμός.
Oι ειδικοί που συμμετείχαν στην έρευνα, τονίζουν πως πρέπει να παρθούν μέτρα πρόληψης των μαθησιακών κενών από την Τρίτη τάξη του δημοτικού.