Το Πολυτεχνείο Κρήτης αναλαμβάνει έρευνα για τη μετάβαση των σχολείων σε μια Νέα Σχολική Τάξη και την επανεξέταση των υφιστάμενων κτιριολογικών προγραμμάτων για σχολικές μονάδες, σύμφωνα με την απόφαση που υπέγραψε ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης. Η έρευνα στοχεύει στην αξιολόγηση και βελτίωση των σχολικών υποδομών, ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες και να προάγουν ένα πιο δημιουργικό και λειτουργικό μαθησιακό περιβάλλον.
Η ανάγκη για μια Νέα Σχολική Τάξη απορρέει από τις συνεχείς εξελίξεις στον τομέα της εκπαίδευσης, καθώς και από τις αυξανόμενες απαιτήσεις για σύγχρονες και ασφαλείς υποδομές που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των μαθητών και των διδασκόντων. Η έρευνα θα εστιάσει στην αναδιάρθρωση των σχολικών χώρων και την αναβάθμιση των κτιριακών υποδομών, με σκοπό τη δημιουργία ενός πιο ευέλικτου και καινοτόμου μαθησιακού περιβάλλοντος.
Αναλυτικές πληροφορίες για την έρευνα
Ήδη το έργο, με προϋπολογισμό 1.488.000,00 ευρώ εντάχθηκε, με απόφαση του υπουργού Παιδείας Κυριάκου Πιερρακάκη, στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης. Σκοπός της έρευνας είναι η παραγωγή επιστημονικής έρευνας για την αναβάθμιση του σχολικού χώρου, αποκλειστικά προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος, με την ενσωμάτωση σύγχρονων τεχνολογικών εφαρμογών στην εκπαιδευτική διαδικασία για τον εμπλουτισμό της καθημερινής μαθησιακής εμπειρίας μαθητών και εκπαιδευτικών και με τη χρήση νέων τεχνολογιών.
Ο πρώτος βασικός στόχος της πράξης είναι η αναβάθμιση της σχολικής τάξης του δημόσιου σχολείου -Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου- σε επίπεδο εκπαιδευτικού χώρου και εξοπλισμού, και η μετατροπή της σε ένα θετικό, υποστηρικτικό και σύγχρονο περιβάλλον εκπαίδευσης, με ερεθίσματα για μάθηση και για την καλλιέργεια ικανοτήτων και δεξιοτήτων.
Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με την πειγραφή της απόφασης, η τυποποιημένη διαμόρφωση της σημερινής σχολικής τάξης θα αναβαθμιστεί χωρικά και τεχνολογικά έτσι ώστε να εξυπηρετεί διαφορετικά εκπαιδευτικά σενάρια, να προάγει την αυτενέργεια, την ομαδικότητα, την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα και τη φαντασία, καθώς και να προσαρμόζεται στις διαφορετικές μαθησιακές ανάγκες και επιθυμίες των παιδιών.
Ειδικός στόχος της συνεργασίας είναι η νέα σχολική τάξη να έχεις τις σωστές διαστάσεις ενός καινοτόμου χώρου μάθησης, να είναι δηλαδή ψηφιακή, κυκλική, ευέλικτη, συμπεριληπτική και συνεργατική.
Ο δεύτερος στόχος είναι η επανεξέταση των υφιστάμενων κτιριολογικών προγραμμάτων για σχολικές μονάδες Α/Βάθμιας και Β/Βάθμιας Εκπαίδευσης και η ανάπτυξη ενός νέου παραμετροποιημένου μοντέλου κτιριολογικών προγραμμάτων για σχολικά κτίρια Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου. Το ψηφιακό παραμετροποιημένο μοντέλο κτιριολογικών απαιτήσεων θα προσφέρεται ανοιχτά, μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας στους αρμόδιους φορείς, ώστε να μπορούν επεξεργαστούν διαφορετικά σενάρια για κτιριολογικές μελέτες.