
Η εισαγωγή του μαθήματος Ηθικής στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση είναι μια πρωτοβουλία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), η οποία αναμένεται να προσφέρει στους μαθητές τη δυνατότητα να σπουδάσουν ένα μάθημα με κοινωνικό και ανθρωπιστικό περιεχόμενο, σε περίπτωση που απαλλάσσονται από το υποχρεωτικό μάθημα των Θρησκευτικών.
Το ΙΕΠ έχει δώσει στην ομάδα των εκπονητών του Προγράμματος Σπουδών προθεσμία οκοκλήρωσης του έργου μέχρι 31/07/2025. Πρόκειται για τους μαθητές οι οποίοι δεν είναι xριστιανοί oρθόδοξοι (δηλαδή αλλόθρησκοι, ετερόδοξοι, άθρησκοι, άθεοι, αγνωστικιστές), και μπορούν, εφόσον το επιθυμούν, να απαλλαγούν από την υποχρέωση παρακολούθησης του μαθήματος των Θρησκευτικών, υποβάλλοντας σχετική αίτηση στον διευθυντή της σχολικής μονάδας στην οποία θα αναφέρεται το εξής: “Λόγοι θρησκευτικής συνείδησης δεν επιτρέπουν τη συμμετοχή (μου ή του παιδιού μου) στο μάθημα των Θρησκευτικών”.
Το μάθημα Ηθικής:
Θα διδάσκεται , αντίστοιχα, τις ώρες των Θρησκευτικών από την Γ΄ Δημοτικού έως την Γ΄ Λυκείου.
Προϋπόθεση δημιουργίας τμήματος στο οποίο θα διδάσκεται το μάθημα της Ηθικής , αποτελεί ο αριθμός των μαθητών, ο οποίος θα πρέπει να είναι πάνω από δέκα.
Οταν οι μαθητές που έλαβαν απαλλαγή από το μάθημα Θρησκευτικών είναι λιγότεροι από 10, τότε αυτοί θα παρακολουθούν άλλο μάθημα σε άλλο τμήμα της ίδιας τάξης ή θα κάνουν κάποια εκπαιδευτική εργασία.
Στόχος είναι να αναπτυχθεί ένα Πρόγραμμα Σπουδών μαθητοκεντρικό, λειτουργικό και ανοικτό στην ανάδειξη διαχρονικών αξιών, το οποίο να ενεργοποιεί τους/τις μαθητές/τριες, έτσι ώστε να καταστούν, εντέλει, δημιουργικοί άνθρωποι και συνειδητοί πολίτες του τόπου τους, του έθνους τους, της Ευρώπης και της οικουμένης.
Οι βασικοί οριζόντιοι προσανατολισμοί της συγγραφής του Προγράμματος Σπουδών είναι αυτό να υποστηρίξει τους/τις μαθητές/τριες προκειμένου να:
-αποκτούν δεξιότητες αναστοχαζόμενων ανθρώπων που μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν, πώς να
-ερευνούν και πώς να γίνονται δημιουργικοί και αποτελεσματικοί,
-καλλιεργούν δεξιότητες με τις οποίες θα αξιοποιούν τις γνώσεις τους και θα παράγουν νέα γνώση,
-λαμβάνουν αποφάσεις που βασίζονται σε επιστημονικά δεδομένα,
Προδιαγραφές
-αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και να λειτουργούν αυτόνομα στη σχολική τάξη και στη ζωή τους,
-αποκτούν αυτοεκτίμηση, αυτοπεποίθηση, ενσυναίσθηση και ανθεκτικότητα, ώστε να είναι ικανοί να συνδέονται και να επικοινωνούν με τους άλλους,
-αναγνωρίζουν αξίες και να συνειδητοποιούν αρχές, ώστε να αποκτούν συναίσθηση ευθύνης και
-να προετοιμάζονται ως ενεργοί πολίτες,
-συμμετέχουν σε δρώμενα και πρακτικές που παραπέμπουν στην ανάγκη ενεργοποίησης όλων για
-την αντιμετώπιση των μεγάλων προκλήσεων της εποχής που απασχολούν τις σύγχρονες κοινωνίες.