Η κατάσταση στην παράλληλη στήριξη στις σχολικές μονάδες της χώρας παραμένει ανησυχητική και συνεχώς επιδεινώνεται, με τα κενά να πλήττουν σοβαρά την εκπαίδευση των μαθητών με ειδικές μαθησιακές ανάγκες. Τα προβλήματα που σχετίζονται με την κάλυψη των αναγκών αυτών των μαθητών παραμένουν άλυτα και οι συνέπειες είναι ήδη εμφανείς στην καθημερινότητα των σχολείων.
Το υπουργείο Παιδείας έχει προαναγγείλει την εφαρμογή ενός «σκανδιναβικού μοντέλου» για την εκπαίδευση, που στοχεύει στην ενίσχυση της ισότητας στην εκπαιδευτική διαδικασία και την καλύτερη στήριξη των μαθητών με ειδικές ανάγκες. Ωστόσο, η μετάβαση σε αυτό το μοντέλο έχει προκαλέσει ανησυχίες στους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, καθώς η υλοποίησή του φαίνεται να μην λαμβάνει υπόψη τις πραγματικές ανάγκες των σχολείων και των μαθητών.
Αναλυτικά για τους προβληματισμούς στην παράλληλη στήριξη
Το ερώτημα που τίθεται είναι αν οι προτάσεις για την «εκσυγχρονισμένη» εκπαιδευτική πολιτική θα καταφέρουν να διορθώσουν τα διαρθρωτικά προβλήματα ή αν απλώς θα προσθέσουν ακόμα περισσότερη γραφειοκρατία χωρίς ουσιαστική λύση. Η ανάγκη για άμεση και αποτελεσματική στήριξη στις ειδικές ανάγκες των μαθητών είναι επιτακτική, και η καθυστέρηση στην κάλυψη των κενών δείχνει να επηρεάζει αρνητικά τη δυνατότητα των μαθητών να εκπληρώσουν τις μαθησιακές τους ανάγκες.
Γονείς καταγγέλλουν ότι η κατάσταση βαλτώνει με εκατοντάδες παιδιά που δικαιούνται παράλληλης στήριξης να χάνουν ώρες μαθημάτων, μένοντας σπίτι και ουσιαστικά να μην λαμβάνουν την εκπαίδευση που αναφαίρετα δικαιούνται. Όπως δηλώνει μαμά παιδιού «Η παράλληλη στήριξη αγνοείται. Δεν έφτανε μόνο αυτό, υποχρεώνουν εκπαιδευτικούς από άσχετες ειδικότητες να «στηρίζουν» τα παιδιά μας μια και δυο ώρες την ημέρα για να μας «χρυσώσουν» το χάπι. Οι υπεύθυνοι πετούν ο ένας το μπαλάκι στον άλλον, βάζοντας στο ζύγι το κόστος με την μόρφωση των παιδιών μας.»
Στο ίδιο μήκος κύματος και οι δηλώσεις ενός εκπαιδευτικού Πρωτοβάθμιας που τονίζει ότι «Δεν καλύπτονται οι διδακτικές ανάγκες των μαθητών που χρειάζονται παράλληλη στήριξη, αφού υπάρχουν λίγοι εκπαιδευτικοί ανά σχολική μονάδα που έχουν αναλάβει αυτόν τον ρόλο και από την άλλη οι μαθητές που χρειάζονται παράλληλη στήριξη θα πρέπει να μοιράζονται τον ίδιο εκπαιδευτικό ταυτόχρονα με άλλους συμμαθητές τους, κάτι που δε συνάδει με το νόημα της παράλληλης στήριξης. Πολλά παιδιά στην Ειδική Αγωγή έχουν μείνει ακάλυπτα. Αυτό πρακτικά σημαίνει το εξής: Αν σε μία σχολική μονάδα έχουμε 10 περιπτώσεις μαθητών με διαγνωσμένες μαθησιακές δυσκολίες, στέλνοντας η κάθε Διεύθυνση 2 με 3 εκπαιδευτικούς Παράλληλης Στήριξης, αναγκαστικά οι άνθρωποι αυτοί θα πρέπει να διαμοιράζονται σε αυτά τα παιδιά, με αποτέλεσμα κανένα από αυτά τα παιδιά να μην καλύπτεται εξολοκλήρου διδακτικά».
Οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς ζητούν από το υπουργείο να αναλάβει άμεση δράση για την κάλυψη αυτών των κενών και να διασφαλίσει ότι το νέο μοντέλο εκπαίδευσης θα ενσωματώνει πραγματικές λύσεις για τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές ανάγκες, χωρίς να επιδεινώνει την ήδη δύσκολη κατάσταση.