Η απόφαση για την παύση λειτουργίας των Περιφερειακών Κέντρων Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.), που τίθεται σε ισχύ από τις 8 Νοεμβρίου 2024, σηματοδοτεί μία σημαντική αλλαγή στον τρόπο που οργανώνεται και εφαρμόζεται ο εκπαιδευτικός σχεδιασμός στη χώρα μας. Ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, ανακοίνωσε την απόφαση αυτή, η οποία συνοδεύεται από την τοποθέτηση των Εποπτών Ποιότητας της Εκπαίδευσης. Η εξέλιξη αυτή προκαλεί προβληματισμό αλλά και ερωτήματα για το μέλλον του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.
Τα ΠΕ.Κ.Ε.Σ. δημιουργήθηκαν για να λειτουργήσουν ως τοπικά κέντρα σχεδιασμού και υποστήριξης της εκπαιδευτικής κοινότητας. Είχαν ως βασικό στόχο την ανάπτυξη καινοτόμων πρακτικών, την ενίσχυση της εκπαιδευτικής ποιότητας και τη συνεχή κατάρτιση και υποστήριξη των εκπαιδευτικών.
Λειτουργώντας ως σύνδεσμος ανάμεσα στο Υπουργείο Παιδείας και τις τοπικές σχολικές μονάδες, προσέφεραν εξατομικευμένες λύσεις για τις ανάγκες κάθε περιοχής. Ωστόσο, παρά τις καλές προθέσεις, οι δομές αυτές βρέθηκαν αντιμέτωπες με προκλήσεις όπως η υποστελέχωση, οι γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και η έλλειψη σαφούς στρατηγικής.
Η αντικατάσταση των ΠΕ.Κ.Ε.Σ. από Επόπτες Ποιότητας της Εκπαίδευσης αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας για εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού συστήματος. Οι Επόπτες Ποιότητας θα έχουν ως αποστολή την αξιολόγηση, την παρακολούθηση και τη διασφάλιση της ποιότητας της εκπαίδευσης σε εθνικό επίπεδο. Η παύση των ΠΕ.Κ.Ε.Σ. εγείρει ανησυχίες για τη δυνατότητα άμεσης και τοπικής υποστήριξης των εκπαιδευτικών. Πολλοί δάσκαλοι και καθηγητές ανησυχούν ότι η συγκεντρωτική δομή των Εποπτών Ποιότητας μπορεί να απομακρύνει τη διαδικασία λήψης αποφάσεων από την πραγματικότητα των σχολικών μονάδων.