Με την έναρξη της σεζόν των πολυήμερων σχολικών εκδρομών, οι εκπαιδευτικοί, και ειδικά η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ), έχουν αρχίσει να πιέζουν έντονα το Υπουργείο Παιδείας για τη θέσπιση ενός νέου πλαισίου προστασίας για τους ίδιους. Οι εκπαιδευτικοί υπογραμμίζουν ότι απαιτούνται σαφείς και δεσμευτικές οδηγίες για τον ρόλο και την ευθύνη τους κατά τη διάρκεια αυτών των εκδηλώσεων, καθώς μέχρι στιγμής βρίσκονται συχνά εκτεθειμένοι σε κατηγορίες χωρίς κεντρική καθοδήγηση.
Οι απαιτήσεις από την πλευρά των εκπαιδευτικών σχετίζονται με τις αυξανόμενες ευθύνες και πιέσεις που υφίστανται στις σχολικές εκδρομές, όπου συχνά έρχονται αντιμέτωποι με συμπεριφορές που απαιτούν σαφή διαχείριση και πειθαρχική γραμμή. Το Υπουργείο Παιδείας, έχοντας αναγνωρίσει την ανάγκη για συγκεκριμένο πλαίσιο, έχει δεσμευτεί να ανακοινώσει ως το τέλος του έτους ένα νέο σύστημα κανόνων που θα αφορά την οργάνωση και την εποπτεία των εκδρομών. Ωστόσο, μέχρι στιγμής, οι λεπτομέρειες του σχεδίου παραμένουν κρυφές, με τους εκπαιδευτικούς να αναμένουν διευκρινίσεις.
Αναλυτικές πληροφορίες για τις σχολικές εκδρομές
Σύμφωνα με πληροφορίες, το νέο πλαίσιο θα περιλαμβάνει αυστηρότερους κανόνες, που θα διασφαλίζουν την ομαλή διεξαγωγή των εκδρομών και θα επιτρέπουν στους συνοδούς καθηγητές να εφαρμόζουν πιο αποτελεσματικά τους κανονισμούς πειθαρχίας που ήδη ισχύουν εντός του σχολείου. Όπως έχει δηλώσει ο Υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, στόχος είναι να δοθούν «επιπλέον εργαλεία στους εκπαιδευτικούς» ώστε να διαχειρίζονται ενδεχόμενα προβλήματα με μεγαλύτερη ευελιξία και προστασία. Παράλληλα, η ΟΛΜΕ έχει απευθύνει κάλεσμα προς τους εκπαιδευτικούς για αποχή από τις εκδρομές, έως ότου ανακοινωθεί το νέο πλαίσιο προστασίας. Αν και προς το παρόν δεν έχουν προκύψει σοβαρές ελλείψεις σε συνοδούς εκπαιδευτικούς, υπάρχει ανησυχία ότι, εάν η κατάσταση δεν αλλάξει, μπορεί να υπάρξουν επιπλοκές στη διεξαγωγή των εκδρομών, ειδικά κατά την περίοδο των Χριστουγέννων.
Στον σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι η αυστηροποίηση κάποιων ποινών στις εκδρομές, ώστε να ισχύει το ίδιο πλαίσιο που ισχύει εντός σχολείου για κινητά, αλλά και σχολικό εκφοβισμό, όπως και για οποιαδήποτε πράξη παραβατικότητας. Επιπλέον, κατά καιρούς η πολιτική ηγεσία έχει μιλήσει και για μία γενικότερη «στροφή» των εκδρομών, πέραν των πολυήμερων που γίνονται στις τελευταίες τάξεις του Λυκείου, σε έναν πιο εκπαιδευτικό χαρακτήρα, με πιο στοχευμένες επισκέψεις.
Μέχρι στιγμής, σε συναντήσεις που είχε με την ΟΛΜΕ και τη ΔΟΕ, η πρώτη υπογράμμισε το ζήτημα δημιουργίας ενός κεντρικού πλαισίου και η δεύτερη τεχνικά θέματα που μπορεί να δημιουργήσουν κωλύματα και γραφειοκρατία στη διεύθυνση του σχολείου, διακινδυνεύοντας τη μη πραγματοποίηση ακόμα κι ενός απλού περιπάτου. Το υπουργείο έχει δηλώσει ότι παραμένει ανοιχτή στον διάλογο για τη διαμόρφωση του τελικού πλαισίου και πώς συμμερίζεται τις ανησυχίες των εκπαιδευτικών σχετικά με το πλαίσιο που διέπει τις εκδρομές. Εδώ και χρόνια βέβαια, ύστερα από μία σειρά γεγονότων όπως παραβατικές συμπεριφορές ή ακόμα και περιστατικά με μεθύσια από ανηλίκους σε εκδρομές, πολλά σχολεία έχουν… πάρει την κατάσταση στα χέρια τους. Είναι σύνηθες πλέον, πολλοί διευθυντές να ζητούν υπεύθυνες δηλώσεις -σε κάποιες περιπτώσεις πολυσέλιδες-, στις οποίες προβλέπονται λεπτομερώς το πρόγραμμα της εκδρομής, συστάσεις προς τους μαθητές, προειδοποιήσεις προς τους γονείς, σε μία προσπάθεια να κάνουν κοινωνούς και υπεύθυνους οποιαδήποτε παρεκτροπής και τους κηδεμόνες.
Σε άλλες περιπτώσεις, τις υπεύθυνες δηλώσεις συνοδεύουν διαδικτυακές ενημερώσεις του Συλλόγου Γονέων ή και όλων των γονέων, προειδοποιήσεις ότι σε περίπτωση που ένας μαθητής παραφερθεί, ο γονέας είναι υποχρεωμένος με δικά του έξοδα να παραλάβει τον ανήλικο πριν ολοκληρωθεί η εκδρομή ή να αναλάβει τα έξοδα σε περίπτωση κάποιου βανδαλισμού. Αλλα σχολεία αναφέρονται αναλυτικά στο πρόγραμμα της εκδρομής, στα καταστήματα εστίασης που θα επισκεφθούν οι μαθητές και προτρέπουν τους γονείς να τους ενημερώσουν σχετικά με την απαγόρευση στην κατανάλωση ποτών και καπνού.
Τα παραπάνω βέβαια δεν έχουν νομική ισχύ -σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Παιδείας καμία υπεύθυνη δήλωση δεν αφαιρεί την ευθύνη για εποπτεία και έλεγχο από τον εκπαιδευτικό κατά τη διάρκεια της εκδρομής, όπως ακριβώς ισχύει και εντός του σχολείου- και γίνονται σε ένα άτυπο πλαίσιο ενός ανοιχτού διαύλου με τη συμμετοχή όλης της σχολικής κοινότητας, γι’ αυτό και οι συνδικαλιστές επιμένουν να ζητούν ένα θεσμικό πλαίσιο. «Αυτό που ζητάμε είναι να δοθούν κεντρικά οδηγίες, μεταξύ αυτών και για τα μέρη όπου μπορούμε να επισκεφθούμε στο πλαίσιο μιας πολυήμερης εκδρομής, αυτές να περάσουν στον εσωτερικό κανονισμό του κάθε σχολείου, να ενημερωθούν οι γονείς για το πλαίσιο που τηρείται στην κάθε εκδρομή ή εκδήλωση από το απόγευμα και μετά, ώστε κανένας εκπαιδευτικός να μην κινείται μόνος του και να είναι απροστάτευτος», σημειώνει στον «Ε.Τ.» ο καθηγητής και μέλος του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ, κ. Νικηφόρος Κωνσταντίνου.