Η Πανελλήνια Επιστημονική Ένωση Διευθυντών/ντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κατέθεσε μια σημαντική πρόταση για την αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας στη χώρα, εστιάζοντας στη βελτίωση των συνθηκών μάθησης και υποστήριξης των μαθητών. Η πρόταση αυτή επισημαίνει τη σημαντικότητα της μείωσης του αριθμού των μαθητών σε κάθε τάξη και την ενίσχυση των υποστηρικτικών υπηρεσιών στα σχολεία, με στόχο τη δημιουργία ενός πιο παραγωγικού και υποστηρικτικού εκπαιδευτικού περιβάλλοντος.
Σύμφωνα με την πρόταση της Ένωσης, οι αλλαγές αυτές απαιτούν άμεσες νομοθετικές ρυθμίσεις από το Υπουργείο Παιδείας, προκειμένου να εφαρμοστούν σε πανελλαδικό επίπεδο. Η μείωση των μαθητών ανά τάξη θεωρείται κρίσιμη για την καλύτερη παρακολούθηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και τη βελτίωση της ποιότητας διδασκαλίας, ενώ η ενίσχυση των υποστηρικτικών υπηρεσιών θα συμβάλλει στην καλύτερη υποστήριξη των μαθητών, τόσο σε ακαδημαϊκό όσο και σε ψυχολογικό επίπεδο.
Αναλυτικά η πρόταση της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών/ντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Σύμφωνα με την πρόταση, ζητείται να θεσπιστεί ως μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα 20 μαθητές/τριες και ως ελάχιστος αριθμός 12 μαθητές/τριες, για τις εγγραφές του σχολικού έτους 2025-2026, με στόχο να μην υπερβαίνει ο αριθμός των μαθητών τα 20 σε κανένα τμήμα από το σχολικό έτος 2030-2031 και μετά. Επιπλέον, η Ένωση ζητά την άμεση θεσμοθέτηση δεύτερου νηπιαγωγού ή δασκάλου/ας σε όλες τις τάξεις σχολείων που λειτουργούν σε περιοχές με ευάλωτο πληθυσμό, καθώς και την επέκταση των Επιτροπών Διεπιστημονικής Υποστήριξης (Ε.Δ.Υ.) σε όλες τις σχολικές μονάδες της χώρας, οι οποίες θα περιλαμβάνουν Ψυχολόγους και Κοινωνικούς Λειτουργούς.
Μια ακόμη σημαντική πρόταση είναι η δημιουργία οργανικών θέσεων για εκπαιδευτικούς Παράλληλης Στήριξης, Σχολικούς Νοσηλευτές και Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (ΕΒΠ) σε κάθε Διεύθυνση Εκπαίδευσης, προκειμένου να διασφαλιστεί η σταθερή και συνεχής υποστήριξη των μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Οι παραπάνω προτάσεις στοχεύουν στην αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης, καθώς και στην καλύτερη υποστήριξη των μαθητών και εκπαιδευτικών, και θεωρούνται ρεαλιστικές και εφαρμόσιμες.
Θέμα: «Πρόταση για μέγιστο αριθμό 20 μαθητών/τριών ανά τμήμα-Θεσμοθέτηση θέσης δεύτερου/ης νηπιαγωγού-δασκάλου/ας σε όλες τις τάξεις υποβαθμισμένων περιοχών-Λειτουργία Ε.Δ.Υ. σε όλες τις σχολικές μονάδες-Οργανικές θέσεις για Παράλληλη Στήριξη, Σχολικούς Νοσηλευτές και Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό »
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών/ντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, λαμβάνοντας υπόψη:
α. τη μείωση του αριθμού των εγγραφών μαθητών/τριών στα νηπιαγωγεία και την Α΄ τάξη των δημοτικών σχολείων της χώρας, που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια,
β. τη συνεχή αύξηση του αριθμού των μαθητών/τριών που λαμβάνουν γνωματεύσεις για αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες,
γ. τις σχετικές έρευνες που αποδεικνύουν πως τμήματα νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων με αριθμό μαθητών που υπερβαίνει τους 20 δυσχεραίνουν, σε κάθε περίπτωση, την εκπαιδευτική διαδικασία, την παιδαγωγική οργάνωσή της και, τελικά, την επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων,
καλεί την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας:
1. Να νομοθετήσει άμεσα, για τις εγγραφές του σχολικού έτους 2025-2026, που θα πραγματοποιηθούν στα νηπιαγωγεία και την Α΄ τάξη των δημοτικών σχολείων τον Μάρτιο του 2025, ως μέγιστο αριθμό ανά τμήμα τους/τις 20 μαθητές/τριες, και ως ελάχιστο αριθμό ανά τμήμα τους/τις 12 μαθητές/τριες. Με τον τρόπο αυτό, σε βάθος εξαετίας, και συγκεκριμένα από το σχολικό έτος 2030-2031 και μετά, σε κανένα τμήμα των νηπιαγωγείων και των δημοτικών σχολείων της χώρας δεν θα φοιτούν πάνω από 20 μαθητές/τριες.
Η μείωση του αριθμού των μαθητών/τριών σε 20 ανά τμήμα, μπορεί να συμβάλει σημαντικά, ώστε να αντιμετωπιστούν οι ελλείψεις, οι δυνατότητες, τα ενδιαφέροντα και, γενικά, οι ανάγκες και οι ιδιαιτερότητες του/της κάθε μαθητή/τριας στο σχολείο, από άποψη γλωσσική, γνωστική, νοητική, συναισθηματική, πολιτισμική και κοινωνική, μέσω της δυνατότητας των εκπαιδευτικών για εξατομικευμένη παιδαγωγική και διδακτική παρέμβαση.
2. Να θεσμοθετήσει άμεσα τη θέση δεύτερου/ης νηπιαγωγού-δασκάλου/ας σε όλες τις τάξεις σχολικών μονάδων που λειτουργούν σε υποβαθμισμένες περιοχές με ευάλωτο πληθυσμό.
3. Να επεκτείνει άμεσα τη λειτουργία Επιτροπών Διεπιστημονικής Υποστήριξης(Ε.Δ.Υ.), με Ψυχολόγο και Κοινωνικό Λειτουργό, σε όλες τις σχολικές μονάδες της χώρας.
4. Να δημιουργήσει οργανικές θέσεις σε κάθε Διεύθυνση Εκπαίδευσης για εκπαιδευτικούς Παράλληλης Στήριξης-Συνεκπαίδευσης, Σχολικούς Νοσηλευτές και Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό(ΕΒΠ), ώστε να διασφαλιστεί η σταθερή και συνεχή υποστήριξη των μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Οι παραπάνω προτάσεις είναι ρεαλιστικές και εφαρμόσιμες και θα συμβάλλουν στην ποιοτική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου που επιτελείται στα δημόσια σχολεία.