Ένα από τα βασικά σημεία του νέου μεταρρυθμιστικού προγράμματος του Υπουργού Παιδείας, Κυριάκου Πιερρακάκη, είναι η εισαγωγή ενός νέου συστήματος πρόσληψης εκπαιδευτικών. Το προσχέδιο νόμου για το νέο σύστημα βρίσκεται ήδη στα συρτάρια της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου και αναμένεται να φέρει σημαντικές αλλαγές στον τρόπο επιλογής και διορισμού των εκπαιδευτικών στην Ελλάδα.
Το νέο σύστημα εισάγει δύο βασικούς τίτλους: τον “Νέο Σύστημα Επιλογής Εκπαιδευτικών” και τα “Νέα Κριτήρια Επιλογής”. Ο κύριος στόχος αυτής της μεταρρύθμισης είναι η ανάπτυξη ενός διαφανούς και αξιοκρατικού μηχανισμού, ο οποίος θα διασφαλίζει ότι οι προσλήψεις θα γίνονται με βάση τα πραγματικά προσόντα των υποψηφίων, χωρίς πολιτικές ή άλλες εξωτερικές επιρροές.
Αναλυτικές πληροφορίες για το νέο σύστημα πρόσληψης εκπαιδευτικών
Οι αλλαγές αυτές περιλαμβάνουν την αναβάθμιση του τρόπου αξιολόγησης των υποψηφίων, τον καθορισμό σαφών και αντικειμενικών κριτηρίων, καθώς και την εισαγωγή νέων διαδικασιών που θα επιτρέπουν σε κάθε υποψήφιο να γνωρίζει απόλυτα τα κριτήρια με τα οποία θα αξιολογηθεί.
Τι προβλέπει το προσχέδιο νόμου
Το προσχέδιο νόμου, το οποίο ήδη βρίσκεται στα συρτάρια της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, έχει ως “κορμό” τις εξετάσεις ΑΣΕΠ”, και συγεκριμενα:
Α. Γραπτός διαγωνισμός ΑΣΕΠ για μόνιμους διορισμούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Β. Συνυπολογισμός με αντίστοιχη μοριοδότηση
- προϋπηρεσίας,
- παιδαγωγικής κατάρτισης
- επιστημονικής κατάρτισης
- κοινωνικά κριτήρια
Γ. Κατάρτιση πίνακα μόνο για τους εκπαιδευτικούς που “πιάνουν” τη βάση.
Δ. Θα τίθενται εκτός πίνακα όσοι εκπαιδευτικοί δεν πιάνουν τη βάση, ανεξάρτητα πόσα μόρια συγκεντρώνουν από άλλα κριτήρια.
Πρόεδρος ΑΣΕΠ για νέο σύστημα διορισμού εκπαιδευτικών: Υπάρχουν δυο επιλογές
“Το θέμα του γραπτού διαγωνισμού στην εκπαίδευση είναι ένα θέμα ηλεκτρικά φορτισμένο και πολιτικά φορτισμένο. Προφανώς όταν κληθώ να καταθέσω τις απόψεις μου θα τις καταθέσω αρμοδίως.Αυτό που εφαρμόζουμε τώρα είναι λάθος σύστημα”. Τα παραπάνω δήλωσε ο πρόεδρος του ΑΣΕΠ Θάνος Παπαϊωάννου, μιλώντας στο κανάλι της Βουλής, και πρότεινε:
-Ή θα πάμε σε ένα πιο απλό σύστημα μοριοδότησης και δεν θα μετράνε τα δεκάδες κριτήρια που υπάρχουν και σε ένα πιο απλό σύστημα καταγραφής των αιτήσεων,
-Ή υπάρχει η λύση του γραπτού διαγωνισμού.
Ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης ήδη έχει δηλώσει, ότι για την κατάρτιση του νέου συστήματος διορισμού θα λάβει υπόψη και τις συστάσεις του ΟΟΣΑ, που αναφέρει ότι η πρέπει η ίδια η Ελλάδα να αποφασίσει ποιες μεταρρυθμίσεις πρέπει να κάνει στα σχολεία της τονίζει, σε παλαιότερο άρθρο του, ο Andreas Schleicher Διευθυντής Εκπαίδευσης και Δεξιοτήτων του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, ο οποίος ηγείται του Προγράμματος Διεθνούς Αξιολόγησης Μαθητών (PISA), και προσθέτει ότι “ο ΟΟΣΑ έχει ήδη συνεργαστεί εκτενώς με την Ελλάδα για λύσεις”.
Ο Andreas Schleicher φέρνει ως παράδειγμα μεταρρύθμισης την παροχή αυτονομίας σε κάθε σχολείο για να επιλέγει το ίδιο τους εκπαιδευτικούς που θα μπουν στην τάξη για να διδάξουν τους μαθητές. Λέει χαρακτηριστικά ότι στην Ελλάδα, “το 1% των μαθητών φοιτά σε σχολείο όπου οι διευθυντές έχουν την κύρια ευθύνη για την πρόσληψη εκπαιδευτικών, έναντι του μέσου όρου του ΟΟΣΑ που είναι 60%”.